Sekarang ini semacam satu trending bila mana pengantin
perempuan akan menghias jari dan tangan dengan inai. Kalau dulu, inai hanya
dipakai pada hujung jari, sekarang inai dilukis dengan pelbagai corak menarik.
Apa hukumnya pada pandangan Islam mengenai perbuatan berinai begini.
Ada larangannya...
Digalakkan bagi perempuan yang telah berkahwin berhias untuk
suaminya. Antara cara berhias itu ialah dengan mewarnai tangan dan kakinya
dengan inai atau bahan lainnya.
1. Menurut ulama, mewarnai tangan dan kaki dengan inai
adalah disunatkan bagi perempuan-perempuan yang telah berkahwin dengan syarat
mendapat keizinan suaminya. Jika tanpa keizinan suami (yakni suami tidak
menyukainya) tidaklah harus. Bagi perempuan yang belum berkahwin, hukumnya
adalah makruh mengikut kebanyakan ulama kerana tidak ada keperluan dan juga
bimbang timbulnya fitnah.
2. Ada juga ulama yang berpendapat; diharuskan bagi
perempuan secaranya umumnya untuk berinai sama ada telah berkahwin atau belum
berkahwin kecuali perempuan yang kematian suami dan masih dalam eddah.
3. Adapun bagi lelaki, diharamkan mewarnai tangan dan
kakinya dengan inai atau bahan lainnya kerana perbuatan tersebut menyerupai
wanita yang dilaknat di dalam hadis Nabi s.a.w. “Allah melaknat lelaki yang
menyerupai perempuan dan perempuan yang menyerupai lelaki.” (HR Imam al-Bukhari
dari Ibnu Abbas r.a) Namun dikecualikan jika tujuan memakai inai itu adalah
untuk pengubatan.
Ini adalah hukum berinai secara umumnya. Adapun berinai
dengan cara melukis pelbagai corak di tangan atau kaki (yakni bukan dengan
mewarnai keseluruhan tangan atau jari-jarinya), maka perbuatan itu menurut
ulama adalah makruh.
Berkata Syeikh Yusuf al-Ardibli dalam kitabnya, ‘al-Anwar li
A’mal al-Abrar’: “Jika seorang perempuan hendak mewarnai dua tangannya, hendaklah
mewarnai keseluruhan dua tangannya dengan pewarna. Tak disunatkan baginya
membuat lukisan/ukiran, begitu juga mewarnakan dengan hitam, mewarnakan
sebahagian jari sahaja dan memerahkan pipi. Malah diharamkan setiap satu
daripada perbuatan-perbuatan itu ke atas perempuan bujang (yakni tidak
bersuami) dan juga perempuan bersuami jika tidak diizinkan suaminya.
Wallahua'lam.
No comments:
Post a Comment