Tuesday, 1 November 2016

MENU SEMPENA MINYAK NAIK HARGA

MENU SEMPENA MINYAK NAIK:

Ahad - ayam panggang + kangkong
            celur + sambal belacan
Isnin - ikan kembung masak asam
            rebus + kubis rebus + sambal
            belacan mangga
Selasa - ikan charu bakar + kacang
               panjang celur + air asam
Rabu - ikan kebung masak pindang
             rebus +
            kangkung celur + sambal
            belacan
Khamis - ayam panggang/ayam kukus
                + bendi celur + sambal kicap
Jumaat - ikan kembung bakar/kukus +
                pecal + air asam
Sabtu - sotong/udang bakar + terung
              bakar + sambal belacan

Thursday, 28 April 2016

WAHABI BUKAN AJARAN SESAT



Pagi ini dua kali saya bangun untuk menjawab soalan-soalan Ahli-ahli Dewan Negara di Parlimen. Salah satu soalan yang dibangkitkan ialah status fahaman Wahabi yang didakwa sebagai ajaran sesat. Sudah berkali2 soalan ini dibangkitkan di Parlimen bahkan seringkali menjadi polemik di kalangan masyarakat.

Berhubung dengan fahaman wahabi, Muzakarah Jkuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia telah membincangkan perkara ini beberapa kali, iaitu pada kali ke-12 (1985), kali ke-14 (1985), kali ke-16 (1986), kali ke-40 (1996), kali ke-42 (1997) dan kali ke-44 (1998). Ia juga dibincangkan dalam Mesyuarat Panel Kajian Akidah JAKIM pd kali ke-14 (2000), kali ke-20 (2002) dan kali ke-23 (2003) dengan memutuskan bahawa Kumpulan Wahabi adalah sebahagian daripada Ahli Sunnah Wal Jamaah. Walaubagaimanapun pendekatan yang penuh bijaksana perlu diatasi dan ditangani adalah kontroversi yang bersangkut dengan masalah khilafiyyah atau perkara2 yang masih diperbahaskan ulamak sejak dulu yang cuba dibangkitkan oleh mana-mana pihak.

Dalam hubungan ini, kerajaan amat prihatin dan sentiasa mengambil berat isu-isu furu'iyah, masalah-masalah cabang yang sering dikaitkan dengan pendokong fahaman pegangan seperti ini supaya ia tidak menjejaskan perpaduan masyarakat Islam di negara ini.


Yang penting janganlah kita terlalu taksub dan fanatik dengan satu2 pandangan dan pendapat hingga menjerumus kita menbid'ahkan, menyesatkan hatta mengkafirkan sesama Islam hanya kerana berbeza pandangan dalam masalah2 cabang dalam agama. Sudah tiba masanya umat melakukan anjakan paradigma dan pendewasaan budaya fikir dengan sentiasa berpegang kepada nilai tasaamuh dan prinsip bersetuju untuk tidak bersetuju.

YB Senator Dato' Dr Asyraf Wajdi Dusuki
FB JAKIM

Monday, 25 April 2016

NENEK disembelih oleh perompak!! masyallah

DUNGUN - Tidak berperikemanusiaan apabila seorang lelaki diberikan pekerjaan dan dilayan dengan baik sanggup mengelar leher majikannya yang juga seorang warga emas dalam satu kejadian, di Alor Tembesu, di sini, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 5.30 pagi, mangsa yang berusia 86 tahun parah apabila dikelar oleh seorang lelaki dikenali dipercayai cuba melakukan perbuatan jenayah ke atas mangsa.

Salah seorang anak mangsa yang enggan dikenali berkata, dia amat terkilan dan sedih dengan kejadian menimpa ibunya, malah lelaki itu adalah salah seorang pekerja paling rapat dengan ibunya.

Menurutnya, paling menyedihkan apabila ibunya yang sudah uzur terpaksa merangkak keluar rumah untuk meminta bantuan jiran selepas insiden malang itu.

"Lelaki itu adalah pekerja yang sedang membuat kerja penambahbaikan rumah ibu saya dan memang paling rapat dengannya.

"Ibu saya melayannya dengan sangat baik dan kami memang mengambil pekerja tempatan memandangkan ingin membantu orang kita serta tidak mahu menggaji warga asing.

"Tetapi kebaikan yang diberikan dikhianati, malah ibu saya pula dianiaya sebegitu rupa. Bukan sahaja lehernya dikelar tetapi ditumbuk sehingga lebam di mata dan muka serta terdapat keretakan di bahunya.

"Selepas dikelar ibu saya menggagahkan diri merangkak keluar ke rumah jiran untuk meminta bantuan," katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dungun, Superitendan Ahmad Zailani Yaacob ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan suspek kes berkenaan sudah ditangkap.

"Berdasarkan laporan polis yang dibuat anak mangsa, suspek yang juga berasal dari Dungun telah ditangkap iaitu beberapa jam selepas insiden itu.

"Hasil pemeriksaan air kencing juga mendapati suspek positif dadah dan ditahan di bawah seksyen 3(1) Akata Penagihah Dadah 1983.

"Kes ini juga disiasat di bawah seksyen 326 kerana mendatangkan kecederaan kepada mangsa.


"Bagaimanapun kita masih menunggu masa sesuai untuk menyoal siasat mangsa bagi mendapatkan keterangan sebenar tentang kejadian yang berlaku," katanya.

sumber:sinar harian

Sunday, 24 April 2016

MELATAH BOLEH BERJANGKIT ? bahaya ni..jangan usik usik

sekadar gambar hiasan
LATAH menerusi Rujukan Persuratan Bahasa Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka bermaksud; suatu keadaan di mana tingkah laku yang tidak normal disebabkan seseorang terkejut.

Apabila terkejut, orang terjejas biasanya terlibat dalam tingkah laku seperti menjerit, memaki, pergerakan jenis tarian, dan ketawa tidak terkawal.

Latah tidak mengenal usia. Ada dewasa, ada kanak-kanak, ada remaja dan ada orang tua. Ada melatah kasar dan ada melucukan. Paling tidak upaya apabila mereka mengeluarkan kata-kata kesat atau lucah.

Kajian menunjukkan perilaku ini hanya terjadi dalam kalangan orang Asia Tenggara dan ini membuktikan bahawa ia tergolong penyakit yang dipengaruhi budaya. Yakni semacam gangguan fungsi saraf pusat, psikologi dan sosio. Kondisi ini bersifat hipersensitif terhadap kejutan mendadak diikuti ucapan kata dan perilaku secara automatik atau spontan.

Walaupun ia tidak berbahaya, ia boleh menyebabkan kemudaratan terhadap si pelatah dan orang di sekeliling mereka kerana pergerakan rawak dan perbuatan tanpa sedar mereka. Malah, memberikan kesan psikologi terhadap si pelatah itu sendiri sekiranya berasa tertekan akibat dijadikan bahan mainan dan gelak tawa umum.

BERJANGKIT?

Masyarakat kita terutamanya kaum Melayu sememangnya sinonim dengan melatah lebih-lebih lagi golongan berumur. Jika diperhatikan mereka yang melatah seolah-olah hilang pertimbangan dan lupa pada keadaan sekeliling sehingga cenderung melakukan sesuatu yang boleh menyakiti diri sendiri atau orang lain.

Disebabkan latah hanya ditemukan pada rumpun Melayu, maka ia bersifat sistematik pada loghat bahasa. Kalau ada bunyi kuat atau perkara yang membuatkan seseorang terkejut, pasti mereka membalas dengan aksi-aksi spontan yang adakala menggelikan hati.

Bahkan tidak kurang pula yang suka mengusik orang melatah untuk menyegarkan suasana dengan refleks lucu di pelatah. Lihat sahaja pada majlis-majlis perkahwinan. Pasti ada idea si pengusik untuk membuatkan pelatah beraksi.

Namun awas, jika sering bergaul dengan orang latah atau orang yang suka mengganggu pelatah, tidak mustahil penyakit itu menular kepada diri anda juga! Tinjauan WOW terhadap beberapa individu dalam halaman perkongsian bersetuju bahawa latah boleh berjangkit.

Mereka sendiri ada yang melatah akibat terlalu terikut-ikut dengan kawan-kawan sekeliling yang juga melatah. Latah sememangnya boleh menular dalam kalangan sekelompok manusia yang terdedah kepada mereka yang melatah dan cenderung meniru tingkah laku yang sama. 

Maka tidak hairan jika dahulu orang yang kita kenali tidak melatah lama kelamaan terikut-ikut menjadi si pelatah kerana sering bergaul dengan orang latah atau sering diusik oleh orang lain. Ia seolah-olah mengasah ‘bakat’ melatah yang dimiliki.

SEBAB MELATAH

Perbandingan antara kebanyakan video latah yang penulis tonton di YouTube memperlihatkan satu persamaan iaitu mereka ini mudah dipengaruhi oleh lagak atau arahan orang lain yang mengusik mereka. Dalam beberapa saat kemudian mereka mula tersedar perbuatan mereka sehingga kepenatan dibuatnya. Ada juga yang berterusan melatah sehingga berbelas-belas minit sehingga tamat durasi video.

Ada yang membuatkan penulis gelak sampai mengalir air mata dan ada juga yang mengundang simpati di hati ini. Masakan tidak, bagi warga tua, mereka kelihatan lemah dan seperti tidak mahu berhenti.

APAKAH PENYEBAB SESEORANG ITU MENJADI PELATAH?


Pakar mempercayai latah tiada kaitan dengan penyakit tetapi tingkah laku yang berkait rapat dengan fungsi sistem saraf pusat, psikologi dan sosio manusia. Ia boleh jadi bersifat keturunan dan boleh jadi kerana ikut-ikutan.

KREDIT:SINAR HARIAN

SAYA TAK ADA DUIT NAK BELI AC MILAN-TMJ



Baru-baru ini saya telah ditemuramah oleh The Straits Times, media dari Singapura mengenai pencapaian saya bersama JDT dan matlamat lain dalam hidup secara umum. Saya juga ditanya jika saya mempunyai minat untuk membeli sebuah kelab luar negara. Sememangnya saya memang ada keinginan tersebut. Jika saya perlu memilih sebuah kelab, ianya adalah AC Milan. Itulah salah satu impian saya. Tetapi itu tidak bermakna saya akan membelinya. Ia cuma sebuah kelab yang saya minati dari zaman kanak-kanak. Itu sahaja. Jadi, untuk menjawab sebarang spekulasi, jawapannya adalah tidak. Saya tidak akan membeli AC Milan. Saya tidak mempunyai duit untuk membeli AC Milan. Saya tidak kaya seperti ahli perniagaan Malaysia yang lain. Saya hanya seorang pemuda dengan impian dan cita-cita yang besar, itu sahaja. Kelab JDT saya pun tidak dapat mengalahkan Kedah dan pasukan Malaysia yang lain. Apatah lagi membeli AC Milan dan terpaksa bertembung dengan Juventus dan kelab-kelab gergasi Itali yang lain. Takut saya. Kelab saya hanya JDT. Sebuah kelab kecil dengan cita-cita yang besar.


DYAM Brigadier Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Pemangku Raja Johor

KREDIT:JST FB

Thursday, 21 April 2016

'' AWAK BOLEH BUAT TREATMENT DIMANA-MANA DALAM NEGARA, DUNIA DAN KELAB JDT AKAN TANGGUNG SEGALA-GALANYA ''

'' AWAK BOLEH BUAT TREATMENT DIMANA-MANA DALAM NEGARA, DUNIA DAN KELAB JDT AKAN TANGGUNG SEGALA-GALANYA ''
DYAM TUNKU ISMAIL SULTAN IBRAHIM

TUNKU MAHKOTA PEMANGKU RAJA JOHOR

Itulah kata kata dari seorang anak raja yang sememangnya berjiwa rakyat,kisah ini bermula apabila hasrat seora ng adik yang bernama ACAN.., Acan yang berumur 14 tahun tinggal di Taman Bahagia , Bukit Pasir , Muar menghidap penyakit jantung berlubang kronik dimana beliau terpaksa bergantung hidup kepada tong oksigen . Acan sukar untuk ke mana2 kerana keadaan tong oksigen itu yang besar dan berat.
Acan menceritakan betapa beliau amat meminati JDT dan TMJ. Acan menghabiskan masa beliau di dalam bilik dengan menonton video2 perlawanan bolasepak membabitkan JDT. Acan memberitahu betapa beliau menyanjungi TMJ kerana TMJ mencetuskan semangat untuk beliau terus kuat untuk melawan penyakit yang dihidapinya. Acan memaklumkan beliau teringin untuk bertemu dan bersalam dengan TMJ walaupun seketika. TMJ yang perihatin. Turun melawat Acan di Bukit Pasir sambil menyampaikan sumbangan.
Acan@Muhammad Fikri Hakim Bin Sikin penghidap sakit jantung berlubang kronik ingin bertemu dan bersalam dengan TMJ. Hari ini apa yg diangankn oleh acan betul2 menjadi kenyataan di mana TMJ turun sendiri kerumah acan.PBJ

.

Wednesday, 20 April 2016

Bermuhasabah diri dalam hadapi tanpa jodoh

sekadar gambar hiasan

Mengapa kita sukar mendapat jodoh…..Kadang-kadang kita tak sedar apa kesalahan dan kesilapan yang pernah kita lakukan kepada orang lain…kita pernah kecewakan hati orang lain yg sememangnya.. tidak maafkan kita sehingga kini…apa yang harus kita lakukan adalah kita bermuhasabah diri …dengan kesilapan dan renungkan segala perbuatan masa silam kita……. dengan hati bersedia.. untuk untuk lakukan sesuatu kebaikan dari kesilapan yang kita pernah lakukan dalam hidup kita… saban hari berlalu…meniti waktu yang terus dibawa arus yang deras …tapi sehingga kini masih tiada lagi….tiada lagi permata yang diinginkan seperti dahulu…allahh ya allah hanya kau sahaja lah yang memahami saat aku gelisah..saat aku keseorangan…saat aku memerlukan teman hidup yang aku rasakan sepatutnya bersama aku…tapi  takdir dan menentukan bukan ia milik aku…aku redha dengan ketentuan mu ya allah…………………….


p/s: " Apakah dosaku ..dan apa salahku...sering gagal dalam bercinta.................cinta menyala padam tiba tiba........................................

Tuesday, 19 April 2016

kerana dia seorang ayah.......

alfatihah buat arwah ayahku yang pergi pada tahun 2014....,sayang lah ayah masa dia hidup...,aku banyak yang aku tak dapat tunaikan janji aku pada arwah ayah...janji yaang aku sepatutnya aku tunaikan...allahuakbar.
gambar hiasan


AYAH...

Ayah memang tidak mengandungmu, tapi dalam darahmu, mengalir darahnya...

Ayah memang tidak melahirkanmu, tapi suaranyalah yang pertama kau dengar ketika lahir untuk menenangkan jiwamu....

Ayah memang tidak menyusuimu, tapi dari keringatnyalah setiap suapan yang menjadi air susumu...

Ayah memang tidak menyanyikanmu, agar kau tertidur, tapi dialah yang menjamin kau tetap nyaman dalam lelapmu...

Ayah memang tidak mendekapmu seerat ibumu, itu karena dia khawatir karena cintanya ia tidak bisa melepaskanmu.. ketika kau sudah bisa membangun sendiri hidupmu...

Ayahmu tidak pernah kau lihat menangis, bukan karena hatinya keras, tapi agar kau tetap percaya, dia kuat untuk kau bisa bergantung dilengannya...

Sayangi dan hormati ayahmu.. memang syurga ada ditelapak kaki ibumu, tapi tidak ada syurga untukmu tanpa keredhaannya...



Memang kau diminta mendahulukan ibumu, tapi ayahmu adalah jiwa raga ibumu...

Monday, 18 April 2016

Bila bini tua pantang dengar perkataan MUDA

gambar hiasan

Muda....... ni ada cerita pasal kawan aku yg bernama  Muda.. Aku dah serik bekawan dgn orang bernama Muda. Pernah bini dia tepon aku suruh hantar dia pi hospital sbb dia skit. Masa tu aku dlm tandas ,Bini aku yg jawab. ..
Dgr suara perempuan..
Dia tanya Sapani..?
Dia jawabla bini Muda
Apalagi marah lah bini aku dihempas tepon sampai bederai.
Pernah aku pi rumah Muda, bila balik bini Muda kirim salam kat bini aku dan bagi kueh sikit..
Sampai rumah aku ckp kat bini aku bini Muda kirim salam dan bagi kuih...... Cuba kau fikir apa yg terjadi lepas tu....🏃🏼🏃🏼

Sunday, 17 April 2016

Saat nyawa ditarik...dia sahaja yang lihat malaikat yang datang

Cerita ini adalah kisah benar dari seorang rakan…sesunguhnya kematian itu bila bila masa sahaja akan terjadi pada diri kita ..,adakah kita bersedia?hayati cerita ini….. kejadian pada 12/4/2016..al-fatihah buat arwah.


Salam saudaraku. Sy nak kongsi cerita. Malam tadi kawan sekolah sama mrsm jelebu sy meninggal dunia pada usia 42 thn. Td sy melawat jenazah dan isteri bercerita kpd kami. Arwah baru mendapat kereta bmw baru dibeli smlm. Mlm selepas maghrib ajak isteri try kereta. Dlm perjalanan dan memandu arwah tiba2 mcm org blackout. Isteri sempat menarik steering. Arwah sedar kembali selepas beberpa saat. Kemudian arwah berhentikan kereta ketepi jalan. "U nampak tak cahaya putih? Datang ke kapala i. U tengok ni...i berpeluh sejuk. Kepala i basah. Mcm ada sesuatu nak tarik tengkuk i.".wife rasa kepala arwah basah dan sejuk. Tapi tak nampak cahaya putih tu. " tak pe, balik ni kita baca yasin sama2" kata wife. Tiba2 arwah cakap " ehh cahaya tu datang lagi. Nampak tak?" Dan arwah terus terlentuk. Dan meninggal didlm kereta. Apa yg sy nak kongsi, kami kwn2 berpendapat, arwah pergi memang ajalnya sampai waktu itu. Cahaya putih itu mungkin malaikat maut datang kepadanya. Hanya dia yg nampak. Dan mmg sebenarnya MATI itu pasti dan tak perlu tunggu tua atau sakit. Bila2 dan dimana sahaja. Maka kami belajar 1 perkara. Sentiasa berbuat baik, dan tinggalkan dosa. Sebab mati itu pasti dan kita tak tau bila "cahaya putih" itu akan datang kepada kita. Alfatihah mohd hanif din.

Sunday, 10 April 2016

Isteri SUPER tiada siapa yang boleh lawan

NILAI SEBENAR SEORANG ISTERI...


Seorang penceramah mengadakan permainan kecil kepada tetamu di dewan yang sudah berkeluarga dan meminta 1 orang datang ke depan.

PENCERAMAH: ”Tulis 10 nama yang paling rapat dengan anda”
Lalu lelaki tersebut menuliskan 10 nama, ada nama jiran, orang tua, teman kerja, sahabat, anak dan juga isterinya serta seterusnya.

PENCERAMAH: "Sekarang sila pilih 7 di antaranya anda ingin hidup terus bersamanya"

Lelaki itu memadam 3 nama yang ditulisnya tadi.

PENCERAMAH: "Sekarang hapuskan 2 nama lagi, sehingga tinggal 5 nama sahaja di papan tersebut..."

PENCERAMAH : “Hapus 2 nama lagi...”

Maka tinggal 3 nama, iaitu nama orang tua, anak dan isterinya.
Suasana dewan menjadi hening, mereka berfikir semua sudah selesai dan tak ada lagi yang harus dipilih.

Tiba-tiba PENCERAMAH berkata: “Silakan padam 1 nama lagi!”
Lelaki itu dengan perlahan-lahan mengambil keputusan yang sulit dan menghapus nama orang tuanya.

PENCERAMAH : "Silakan pilih 1 nama lagi!"

Lelaki tersebut menjadi bingung. Kemudian mengangkat kapur dan dengan berat hati mulai menghapus nama anaknya dan lelaki itu pun menangis.

Setelah suasana tenang,

PENCERAMAH bertanya kepada lelaki itu, "kenapa kau tidak memilih orang tuamu yang telah melahirkan dan membesarkanmu, tidak juga memilih anak yang darah daging anda sendiri, sedangkan isteri itu dapat kau cari lagi?"

Semua orang di dalam dewan tersebut terpaku menunggu jawapan dari lelaki tersebut.

Lalu lelaki itu menjawab:
”Seiring waktu berlalu, orang tua saya akan pergi meninggalkan saya, manakala anak jika sudah dewasa akan berkahwin, dan juga pasti akan meninggalkan saya. Sedangkan yang benar-benar boleh menemani saya dalam hidup ini hanyalah ISTERI saya. Orang tua dan anak bukan saya yang memilih, tapi Tuhan yang menganugerahkannya. Sedangkan ISTERI, sayalah yang memilih dari sekian banyak wanita yang ada di dunia ini.”

Semoga kita semua boleh mengambil hikmah dari cerita diatas. Sayangilah isteri anda..

Tuhan
Wanita yg membaca ini
wanita pilihanMu
wanita yg cantik, 
kuat & sabar...

Sayangilah dia serta kasihanilah dia.
Tolong bantu tingkat kan kehidupannya, mudahkan rezekinya,  badannya,
Jika dia melangkah mudahkan langkahnya & selamat kan dia.

Kirim ke 9 wanita yg kamu sayang. Dalam waktu 9 minit kehidupan mu akan bahagia kerana 9 wanita itu juga  mendoakanmu.....
Aamin
P: TERHARU TAPI GITULAH REALITINYA

Mesej yg menyentuh hati dari seorang wanita....
Saya bekerja 24 jam sehari..
Sayalah ibu...
Sayalah isteri...
Sayalah anak perempuan..
Sayalah menantu...
Sayalah jam loceng..
Sayalah tukang masak...
Sayalah pembantu rumah...
Sayalah guru...
Sayalah pelayan..
Sayalah nenek...
Sayalah jururawat..
Sayalah jurukamera..
Sayalah pengawal keselamatan..
Sayalah kaunselor..
Sayalah selimut...
📝saya x ada percutian
📝saya x ada cuti sakit
📝saya x ada cuti harian
📝saya bekerja siang malam
📝saya sentiasa 'on call'


Dedikasi untuk semua wanita.
Wanita adalah karakter yg paling unik umpama garam 💋

Adanya dia tidak diingati. Tiadanya dia menyebabkan segalanya menjadi tawar!!

Saturday, 9 April 2016

Askar JOHOR lebih lama dari Askar MALAYSIA


Seperti kita sedia maklum, Askar Timbalan Setia Negeri Johor merupakan institusi pertahanan pertama dan tertua di negara kita. Pasukan ini telah diilham dan ditubuhkan jauh lebih awal, berbanding pasukan Rejimen Askar Melayu Diraja yang hanya ditubuhkan pada tahun 1933. Lebih membanggakan, Negeri Johor adalah satu-satunya negeri di negara kita yang sehingga kini mempunyai pasukan tenteranya sendiri dan lebih 100 tahun kewujudannya di sebalik peranan utamanya mempertahankan kedaulatan institusi Diraja Johor, Askar Timbalan Setia juga sudah menjadi satu simbol dan identiti unik negeri ini. Ia sinonim dengan Institusi Istana Johor.

Dan jika kita ingin melihat perbandingan yang hampir setara, terdapat banyak contoh yang hampir serupa di peringkat antarabangsa. Misalnya, regimen askar yang ditubuhkan ketika Pemerintahan King Charles II bagi mempertahankan institusi Istana Inggeris yang dikenali sebagai The Queen’s Guard dan The Queen’s Life Guard. Pasukan tersebut bukan sahaja menjadi simbol penting institusi diraja, malah menjadi tarikan pelancong dari seluruh dunia yang akan berhimpun menyaksikan mereka bertugas di Istana Buckhingham, Tower of London serta Windsor Castle di United Kingdom


Kesemua pasukan askar ini adalah satu simbol besar kepada tamadun mereka. Simbol yang menunjukkan kedaulatan, kekuatan serta sejarah yang luar biasa nilainya.Maka, adalah mustahak bagi Negeri Johor untuk memastikan simbol ini terus diperkukuhkan. Ia adalah bahagian penting dalam perjalanan sejarah Johor dan bangsanya. Bukan sahaja daripada segi imejnya, namun kekuatan kemudahan dan kesiapsiagaannya. Ia harus dipelihara, diperkasa dan dipertahankan. Dan kerana demikian sebabnya jua lah, pasukan Askar Timbalan Setia Negeri mesti diperkukuhkan wibawanya.

kredit:Persatuan bangsa johor

Thursday, 7 April 2016

HILANG bukan 42 bilion tetapi..................1MDB huhhhh

PETALING JAYA - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui beliau tersilap sebelum ini apabila mendakwa sejumlah RM42 bilion telah hilang dari akaun 1Malaysia Development Berhad (1MDB).Sebaliknya, beliau berkata, laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) ternyata mendapati jumlah yang jauh lebih besar iaitu RM50 bilion."Laporan PAC sebut bukan RM42 bilion tetapi RM50 bilion. Jauh lebih banyak, maka saya silap sebab sebelum ini saya nyatakan jumlah yang lebih kecil."Saya rasa RM50 bilion ini juga tidak betul, mungkin lebih dari itu," katanya ketika ditemui selepas menghadiri dialog Deklarasi Rakyat: Realiti atau Fantasi, di sini, hari ini.Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam blognya semalam bahawa laporan PAC yang diumumkan membuktikan tuduhan Mahathir terhadap 1MDB selama ini adalah tidak benar.Ketika ditanya mengenai laporan PAC yang meminta bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1MDB, Datuk Shahrol Azral Ibrahim disiasat, Mahathir berkata, Najib sebagai pengasas 1MDB merupakan individu yang sepatutnya bertanggungjawab terhadap syarikat itu.

"Saya simpati dengan (bekas) CEO, bukan dia yang tubuhkan 1MDB. 1MDB dimulakan oleh Najib dan dia penasihatnya.
"Semua yang berlaku kepada 1MDB dia patut tahu. Sebenarnya tiada apa boleh dilakukan tanpa persetujuan Najib, jadi kenapa hukum lelaki ini (Shahrol)," katanya.
Sementara itu, mengulas mengenai keputusan Lembaga Pengarah 1MDB yang menawarkan untuk meletakkan jawatan, Mahathir berkata, 1MDB perlu dibubarkan secara keseluruhannya.
"Mereka langsung tidak buat apa-apa yang baik. Tunjuk kepada saya di mana RM42 bilion itu. Ia di sini dan di sana tetapi kita tidak nampak," dakwanya.
Dalam perkembangan lain, ditanya berhubung penahanan Rafizi Ramli, beliau mendakwa ia sebagai satu usaha untuk menghalang Ahli Parlimen Pandan itu daripada bercakap.

"Rafizi ini dia tak serik bercakap dalam Parlimen, jadi dua tiga hari ini simpan dia dulu lah (dalam penjara) supaya dia tak boleh bercakap," katanya.

sumber:sinar harian

Wednesday, 6 April 2016

Sihir Sumpahan untuk orang mati ?





Ahli arkeologi Athens menemui tulisan Greek atas 5 kepingan plumbum seperti saiz tablet dalam kubur dipercayai milik seorang gadis berusia 2,400 tahun yang mayatnya dikebumikan selepas dibakar. Tulisan dan tanda-tanda ukiran itu dikatakan 'cursed' atau sumpahan sihir kepada mayat dalam kubur kononnya, roh akan sentiasa dikutuk, disumpah dan tidak akan pergi ke syurga kerana sumpahan dendam seseorang yang menanam nya dalam kubur.
Empat daripada kepingan plumbum itu telah diukir dengan mantra dan sumpahan yang menyebut nama-nama "chthonic" (neraka) kepingan yang kelima pula hanya kosong tidak berukir.
Kesemua lima keping ukiran itu dilipat dan dicucuk dengan paku besi, dan ditanam dalam kubur. Yang dikatakan 'jalan' terus keneraka menurut kepercayaan greek kuno.
Namun dikatakan kepingan plumbum itu bukan ditujukan kepada gadis itu. Menurut bahasa yang diperterjemah kan, ianya ditujukan kepada sepasang suami isteri yang bernama Demetrios dan Phanagora. Bunyi mantranya lebih kurang macam ni lah:
"Saya akan 'mengikat' musuh saya, Demetrios dan Phanagora, dengan darah serta abu, ikat mereka dengan kuatnya dan memukul mereka dikemudian hari dengan 'kynotos' bermaksud dengan 'telingan anjing yang panjang'"
Menurut seorang pengajar Jessica Lamont di University John Hopkins di Baltimore yang baru menamatkan ijazah kedoktoran dalam bidang sastera klasik, menulis dalam artikel yang diterbitkan baru-baru ini iaitu jurnal Zeitschrift für Papyrologie Epigraphik berbunyi "mengetuk paku itu umpama berbuat sesuatu upacara ritual dan pemujaan" Lamont menulis.

Dikatakan sejarah kehidupan Demetrios ini, dia dan isterinya membuka restoran namun disebalik nya itu melibatkan aktiviti lain seperti perjudian dan pelacuran. Mungkin itu yang menyebabkan ada yang tidak berpuas hati dengan mereka berdua dan berdendam hingga dah mati pun masih lagi berdendam??..

kredit:Misteri Alam de Paranormal

Monday, 4 April 2016

DIA adalah sebenarnya pewaris sultan melaka?

Nama Raja Noor Jan Shah Raja Tuah mendapat perhatian ramai apabila beliau tampil membuat kenyataan bahawa dirinya adalah Pewaris Kesultanan Melayu Melaka dan sekaligus mendakwa dirinya adalah Sultan Melaka dan mahu mengambil balik takhtanya yang telah dinafikan haknya selama ini.
Bagi menguatkan lagi dakwaan itu, Raja Noor Jan Shah Raja Tuah telah menampilkan dokumen dari Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) yang jelas mengiktiraf dirinya sebagai Sultan Melaka.
Dalam sidang media di ‘Balai Seri Melaka’ di Gombak Selangor, individu yang mahu digelar Duli Yang Maha Mulia Tuanku Raja Noor Jan Shah Ibni Almarhum Yam Raja Tuah (gambar) mendakwa, pihak Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) telah mengadakan siasatan selama sembilan tahun berkaitan tuntutannya untuk menduduki takhta raja di Melaka sebelum mengeluarkan surat pengiktirafan tersebut.
“Untuk pengetahuan semua ICJ adalah badan kehakiman telus dalam membuat keputusan dan surat pengiktirafan ini dikeluarkan berdasarkan kajian menyeluruh selama sembilan tahun sehingga keputusan dikeluarkan pada 25 November lalu.
“Jika ada pihak yang mengatakan Beta mendapat surat tersebut dengan membayar kepada ICJ, sila buktikan kerana beta bukan ahli politik yang mengeluarkan dan menabur wang untuk memancing undi tetapi beta hanya menuntut hak warisan beta,” katanya.
Beliau memberikan sidang akhbar dengan memakai baju kuning lengkap sebagai seorang raja memberitahu, surat mengenai pengiktirafan tersebut telah dihantar kepada Yang Dipertuan Agong, Majlis Raja-Raja dan Perdana Menteri pada 2 Januari lalu.
Ekoran pengiktirafan itu, beliau mendakwa bakal menerima dana berjumlah bertrilion ringgit dari satu tabung yang diuruskan oleh ICJ dan duit tersebut akan digunakan untuk membangunkan Melaka.
Ketika ditanya mengenai siapa yang menandatangani surat pengiktirafan tersebut, Raja Nor Jan berkata, beliau tidak mahu tahu siapa yang berbuat demikian, sebaliknya meminta pihak media menghubungi ICJ sendiri bagi mendapatkan kepastian.
“Sesiapa yang tidak berpuas hati dengan keputusan ICJ itu boleh kemukakan bantahan kepada pihak di sana. Apa yang penting, sekarang beta ingin menjelaskan bahawa semua pihak perlu menerima pengiktirafan ICJ ini dan beta ingin menuntut hak sebagai Sultan Melaka yang sah,” ujarnya.
Tambah beliau, sekiranya kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf surat itu dan ingin mengambil tindakan perkara itu dialu-alukan.
“Tetapi kerajaan juga perlu menjelaskan kenapa tuntutan itu tidak betul kerana surat ICJ itu berdasarkan akta dan fakta,” jelasnya.

Pihaknya tidak akan mengambil tindakan undang-undang di dalam negara ini kerana berpegang teguh dengan keputusan ICJ yang merupakan mahkamah dunia.

kredit : illustrasiaku.com

Aku Mencuba Cinta...

sekadar gambar hiasan
Aku tak mencuba aku tak tahu…aku tak merasa bila aku tak mencuba…tapi bila aku dah mencuba aku perlu sedar apa yang aku cuba itu bukanlah sesuatu akan ada jawapan yang pasti yang aku inginkan…sabarlah jika jawapan itu hanyalah sesuatu yang bukan memihak pada aku…aku perlu redha.mungkin bukan kali ini yang aku cuba adalah sesuatu jawapan penamat dari hati yang tertanya…cinta oh cinta….dimanakah terakhirnya jika kita hanya bertanya…,cinta oh cinta …dimanakah akhirnya jika kita hanya mencuba…

Sunday, 3 April 2016

KENALI Titisan Darah Haid yang mengalir dari WANITA...

sekadar gambar hiasan
wanita datang haid ada yang bermasalah tapi hanya diam sahaja tanpa memberitahu pada si suami..haid ada pelbagai jenis titisan yang perlu anda tahu,setiap titisan yang megalir ada tanda tanda yang anda perlu tahu.

1-Coklat gelap menandakan darah sudah lama tersimpan dalam rahim  untuk waktu yang lama.biasanya menandakan menstruasi
2-Merah ini normal kerana peluruhan rahim  telah deras tertumpah  dengan sangat cepat
3-Merah cranberi warna ini sihat dan normal dalam jangka waktu 2 hari pertama masa menstruasi,setelah ini biasanya akan timbul warna yang lebih merah
4-Hitam taupun abua abu jika menstruasi kamu berwarna ini sepatutnya kena berwaspada jangan diabaikan...boleh terjadinya efeksi kepada rahim,warna akan biasanya akan dilihat pada hari ke4,jika hari ke4 akan bersamaan dengan warna merah
5-Warna seperti ini boleh terjadi jika menstruasi kamu berwarna seperti ini bererti adanya enfeksi jangan diabaikan.kamu perlu segera mendapatkan rawatan dengan  doktor

SUMBER : HAMIL 3 BULAN

Friday, 1 April 2016

LEGASI LAHIRNYA IP MAN & BRUCE LEE


Ip Man lahir di Foshan, provinsi Guandong pada tahun 1893 masa pemerintahan Kaisar Guangxu, Dinasti Qing. Dia adalah anak ketiga dari empat bersaudara yang dilahirkan dari pasangan Ip Oi dan Ng Shui. Abang dan kakaknya bernama Ip Kai Gak dan Ip Wan Hum. Ip Man tumbuh dalam keluarga kaya dan menerima pendidikan dengan standar tinggi.
Ketika Ip Man berumur 9 tahun dia mulai belajar Wing chun dari Chan WahSun. Karena umur gurunya yang sudah tua, Ip

Man lebih banyak belajar ilmu dari Ng Chungsok, senior kedua dalam satu perguruan. Setelah tiga tahun Ip Man berlatih Wing Chun, Chan WahSun meninggal dunia.
Pada umur 15, Ip Man pindah ke Hong Kong dengan bantuan temannya Leung Fut Ting. Satu tahun kemudian, Ip melanjutkan pendidikan di perguruan tinggi St. Stephen di Hong Kong yang merupakan sekolah untuk keluarga kaya dan orang asing yang menetap di Hong Kong. Menurut kedua puteranya, Ip Ching dan Ip Chun, ketika di St. Stephen, Ip Man turut campur tangan setelah melihat polisi asing memukuli seorang wanita. Petugas polisi itu mencoba menyerang Ip Man yang menggunakan ilmu bela dirinya untuk menjatuhkan polisi itu dan kemudian berlari ke sekolah dengan teman sekelasnya.
Temannya memberitahu Ip Man bahwa ada seorang lelaki tua yang tinggal di lingkungan yang sama dan mengundang Ip untuk menemuinya. Lelaki tua itu bertanya kepada Ip Man "Ilmu bela diri apakah yang kamu pelajari?" dan Ip Man berkata "Kamu tidak akan mengerti". Ip ditantang untuk berlatih Chi Sau (bentuk latihan menyerang dan bertahan dengan kedua tangan). Ip Man menganggap hal tersebut merupakan kesempatan bagus untuk meningkatkan ilmu bela dirinya, akan tetapi dia dipukuli hanya setelah beberapa serangan. Ternyata Lelaki tua itu adalah Leung Bik, anak dari Leung Jan, guru dari Chan WahSun yang tidak lain adalah gurunya Ip Man. Setelah kejadian itu, Ip Man melanjutkan latihan Wing Chun dengan berguru kepada Leung Bik. Pada Umur 24 tahun Ip Man kembali ke Foshan dengan keahlian Wing Chun yang sangat baik.
Di Foshan, Ip Man menjadi seorang pengusaha. Dia tidak menjalankan perguruan Wing Chun secara formal, tetapi mengajar beberapa bawahan, teman dan relasinya. Kwok Fu dan Lun Kai adalah dua murid pertama Ip Man yang kemudian mereka sendiri juga mengajarkan Wing Chun. Seni bela diri Wing Chun di Foshan dan wilayah Guandong terutama berasal dari kedua murid ini.
Ip Man ke kampung halaman Kwok Fu pada saat Jepun menguasai Foshan. Dia kembali ke Foshan setelah perang berakhir, dan sebagai polisi. Pada akhir tahun 1949, parti Komunis Cina memenangkan perang. Ip Man yang juga seorang pejabat dari parti politik Kuomintang memutuskan untuk melarikan diri ke Hong Kong tanpa keluarganya ketika para Komunis datang ke Foshan. Di Hongkong, Ip Man membuka Perguruan bela diri Wing Chun.

Pada awalnya bisnis perguruan tidak berjalan lancar karena murid - muridnya hanya bertahan beberapa bulan. Dia memindahkan perguruannya sampai dua kali yaitu ke jalan Hoi Tan di Sham Shui Po dan kemudian ke jalan Lee Tat di Yau Ta Tei. Pada saat itu, beberapa muridnya sudah cukup ahli untuk mulai membuka perguruan sendiri. Beberapa dari murid Ip Man dan keturunannya melagakan kemampuan Wing Chun mereka dengan praktisi bela diri lainnya dalam pertarungan. Kemenangan murid - muridnya membantu meningkatkan reputasi Ip Man sebagai Guru Besar Wing Chun. Pada tahun 1967, Ip Man dan beberapa muridnya mendirikan Asosiasi Wing Chun di Hongkong yang dikenal dengan "Hong Kong Ving Tsun Athletic Association".

P/S :Pada tahun 1972, Ip Man menderita kanser dan meninggal dunia pada 2 Desember pada tahun yang sama. Kira - kira enam bulan sebelum dia meninggal, dia berpesan kepada kedua puteranya dan muridnya Lau Hon Lam untuk membuat rakaman video aksi Wing Chun yang diperagakannya. Dia memperagakan Sil Lim Tau, Chum Kiu dan "Muk Ren Zhong" atau "The Dummy form". Hal ini disebabkan rasa sakit yang dideritanya dan lemahnya dan ketidakstabilan kaki karena penyakit KANSER

SUMBER :wikipidia

Thursday, 31 March 2016

Binatang tertua DIDUNIA


St  Helena, sebuah pulau terpencil di Atlantik Selatan menjadi tempat tinggal binatang tertua di dunia, yaitu seekor penyu besar dari Seychelles bernama Jonathan. Penyu ini lahir tahun 1832. Pada  saat ini penyu itu berusia 183 tahun.
Berdasarkan cerita yang ditulis di surat khabar Inggris, The Daily Mail tahun 2008 , Jonathan diangkut ke St Helena bersama dua penyu raksasa lainnya tahun 1882. Sebuah foto yang diambil tahun 1900, menunjukkan salah satu dari 200 tahanan Perang Boer yang ditampung di St Helena, berdiri  di samping seekor penyu raksasa. Penyu raksasa itu kemudian diketahui bernama Jonathan. Reptil raksasa itu diberi nama sekitar tahun 1930-an oleh pemerintahan kepulauan itu. Sampai saat ini penyu itu hidup di halaman kediaman resmi sang gubernur, Plantation House. Pertama kali ditemukan oleh Portugis tahun 1502, St Helena menjadi koloni Inggris tahun 1657.Seperti juga Bermuda, St Helena merupakan teritorial tertua di luar perairan Inggris. Napoleon Bonaparte, Kaisar Perancis yang pada tahun 1815 dibuang ke pulau terkecill ini, menghabiskan masa hidupnya selama enam tahun di St Helena.Foto Jonathan tersebut dimiliki oleh seorang pria bernama L A Innes. Akhirnya foto tersebut dilelong seharga 4.000 pounds sterling


Sumber : Geo Week.

Wednesday, 30 March 2016

AKU MENANTI PERTUNJUK DARI ISTIKHARAH..

Bersaksi cinta diatas cinta...
Dalam alunan tasbih ku ini..
Menerka hati yang tersembunyi...
Berteman dimalam sunyi penuh do'a..

Sebut nama Mu terukir merdu
Tertulis dalam sajadah cinta
Tetapkan pilihan sebagai teman
Kekal abadi hingga akhir zaman

Istikharah cinta memanggilku
Memohon petunjukmu
satu nama teman setia
Naluriku berkata

Dipenantian luahan rasa
Teguh satu pilihan
Pemenuh separuh nafasku
Dalam mahabbah rindu


diistikharah cinta..

SIGMA

Siapakah yang selama ini aku mencari.....dan siapakah yang mencari aku untuk bersama aku satukan tulang rusuk kanan ku......

Tuesday, 29 March 2016

Cara Ketawa Bila Time Menulis Malaysia Punya Memang Huhu Tengok Sendiri Terbaru Cia Cia Pulakkk Aduhai

sekadar gambar hiasan

1.ORANG AMERIKA-HAHAHAHA
(Jika dilihat orang Amerika hampir sama lah dengan orang malaysia ketika lagi ketawa.)

2.ORANG BRAZIL-RSRSRS
( Hampir sama lah cuma, vokalnya lebih bervariasi daripada konson.)

3.ORANG DENMARK-HAE HAE HAE 
(Tertawanya orang Denmark hampir mirip dengan orang Sepanyol )

4.ORANG YUNANI-XAXAXA 
(Orang Yunani ketawanya juga mirip dengan Denmark )

5.ORANG ISLANDIA-HIHI 
(Penulisan ketawanya orang Islandia lebih halus dan malu-malu begitu.)

6.ORANG ITALI-AH AH AH 
(ketawa orang itali ini penuh denagan makna )

7.ORANG JEPUN-WWW WWW 
(Kata “www” adalah singkatan dari WARA yang mempunyai arti ketawa )

8.KOREA-KKK KKK 
( kkk yang membawa maksud keu keu keu adalah perkataan yang membawa ketawa )

9.NIGERIA-LWKMD LWKMD 
(tah yang ni tak tahu kenapa dia ketawa macam tu )

10.PERANCISS-MDR MDR 
(mort de rire yang membawa perkataan ketawa )

11.SEPANYOL-JA JA JA 
(Orang  sepanyol meyebut huruf H adalh J ..sepatutunya bunyinya hahaha)

12.THAILAND-5555 
(Ketawanya orang Thailand bukan lima, lima, lima ye..5555 itu singkatan dari hahahaha)


13.MALAYSIA
( Hahahhaha,kahkah,huhu,hihihi..dan terbaru sekali cia cia cia )

BAKAL AYAH MERTUA..100k ke..atau Senaskah Alquran???





Kisah ini adalah kisah benar  cerita dari  seorang rakan yang saya ingin kongsikan …,ada suatu masa dia diuji dengan diberi pilihan diantara dunia dan akhirat…..pekara dunia dan akhirat yang diberi pilihan adalah….DIANTARA RM 100RIBU DAN SENASKAH ALQURAN…,yang mana satu pilihan yang perlu dia buat,,soalnya pilihan ini datang dari keluarga bakal mertua dia yang menyuruh dia membuat pilihan…sama ada dia nak pilih duit semata mata didunia..ataupun pilih alquran yang jelas membawa banyak kebaikan mahupun didunia ataupun diakhirat…hati mana yang boleh tahan bila lihat duit sebegitu untuk dia ambil dan simpan dalam poket..tapi dalam masa yang sama dia pun tahu tuntutan agama tentang alquran…,dia minta tempoh masa untuk dia pikirkan agar apa pilihan yang akan dia  buat itu katanya pada bakal keluarga mertua …lantas itu keluarga bakal mertua dia setuju dan beri masa tiga hari….,pulanglah si kawan sya itu dirumah…,2 hari berlalu ..hatinya gusar sambil memikirkan apa sebenarnya yang dia sedang diuji oleh keluarga bakal mertua dia itu……..malam itu dia tidur..sebelum dia tidur dia amik wudhu…dan terus berlalu tidur..,dia bermimpi  …ada seorang lelaki katanya muka macam aku hahahah…gelak jela dengar,lelaki itu kata jawapan itu ada pada aku….,terus lelaki itu hilang…,esok nya dia cerita kat aku apa mimpi dia dengan harapan aku dapat memberi jawapan seperti kata lelaki yg menyerupai aku….dia Tanya…aku pun ,hahhhhhhhhhh….nak ckp apa ni ye,tah mcm mna datang satu idea….hahh oklah kau pilih duit je…,dia Tanya kenapa?kauuu pilih duit…kau dapat beli apa saja dengan duit tu…kau dapat duit..bukan saja senaskah alquran.tapi “masjid untuk diri kau”  pun kau boleh bangunkan..dan bernaskah naskah alquran kau boleh beli ..terdiam kawan aku tu bila aku cakap mcm tu….sekali gus dia faham apa sebenarnya  ttg pekara yang diuji bakal keluarga mertua dia itu….hari yang ditunggu dah pun tiba….dia pun jumpa dengan bakal keluarga mertua dia itu..seperti mananya sebelum ini…didepan dia ada duit 100k dan senaskah alquran……,bila di suruh buat pilihan,kawan aku terus amik 100k itu dan masuk dalam poket…,terbangun bakal isteri dia melihat pekara itu..,bakal bapa mertua hanya tunduk………….,tapi kawan aku pegang tangan orang tua itu,dikatanya…ayah….,senaskah alquran hanyalah itu senaskah,aku baca aku dalami hanya untuk aku seorang…kalaulah aku dapat pahala..aku dan ayah yang memberi  sja yang akan rasa pahala itu…tapi ayah,jika aku ambil 100 ribu ini….aku bukan saja mampu memiliki senaskah alquran..aku juga mampu memiliki banyak alquran dan aku boleh sedekahkan pada yang memerlukan..pahala itu bukan saja dari aku…tapi setiap orang yang membaca yang gunakan ilmu dari  alquran yang aku sedekahkan …pahala itu akan juga kita dpat merasa…jika ilmu itu diturunkan …kita juga masih dapat pahala…..,ayah juga dapat pahala…dengan ini juga aku perolehi duit untuk aku bangunkan masjid aku…terima kasih ayah,bakal mertua dia itu…tercengang dengan  penjelasan dari bakal menantu dia itu….,dan ayahnya berkata..wahai anakku…terima kasih pada kamu…kerana kamu da sedarkan aku ttg pekara ini…betul kata kamu..,dan aku ikhlaskan halalkan duit 100ribu ini untuk kamu…..,waaaaaaaaaaaaaa power tuuu kawan aku,hahahah ,,bakal isteri dia pun ckp..ehh bijakk abang ni kan….heheheheh..cehh aku punya idea hahahha,takpelah,,,janji kawan aku tu bahagia…aku je tak kawin2 lagi…tah lahhh sedihnya waaaaaaaaaaa hahahahaha.



Monday, 28 March 2016

SUBUH ESOK..PLANNET MARIKH MUNCUL SETELAH 2 TAHUN DULU

Menjelang Subuh esok best...

Sebab apa.. Bulan berada hampir dengan "ada satu benda terang warna merah"...
"benda" tu ialah planet Marikh!
Yes, setelah hampir 2 tahun berlalu apabila kali terakhir Bumi menghampiri Marikh, tahun ni kita dapat dapat 'kejar' dia kembali!
Marikh ni planet yang kecik, bila dia jauh ... dalam teleskop nampak kicik dan kurang menarik.. dan tak terang pulak tu...
Tapi... bila kedudukan Bumi dan Marikh dekat, dia akan jadi terang benderang. Malah boleh kalah Musytari tu!
Marikh kini menuju ke posisi istiqbal (berlawanan arah dengan matahari) pada bulan Mei 2016 nanti!
Tak lama dah tu.
So, sekarang ni masa yang best cuba jenguk-jenguk sikit Marikh tu menggunakan teleskop. Jika bernasib baik, kita boleh dah start nampak beberapa tompokan hitam dan putih di permukaannya tu.
Nanti kita sembang dalam artikel FO.
Buat sementara ni, jom cuba cari Marikh di langit, berpandukan Bulan!
Dan...jangan lupa sebelah kiri dari kedudukan Bulan tu, planet Zuhal pun ada! Jangan lak lupa kat member kita ni...cian kat dia...huhuhu

JOMMMM tengokkkkk

sumber : falak

inilah yang terakhir untukmu ayah..untukmu ibu

Sekadar gambar hiasan

Pesan utk anak2 terutamanya anak2 lelaki. Bila mak ayah kita mati, terjun la turun dalam liang sambut mayat dia, bukak papan keranda tudung tu angkat sebentar mayat mak ayah kita tu. Biar kita yang pusing mayat mak ayah kita tu mengadap ke kiblat. Biar kita!!! Bukan orang lain. Jangan kita tengok je. Allahhurabi.. "Mak kali terakhir aku tengok mak ni mak, mak hari ni last mak aku tengok mak". Biar kita yang jadi orang yang perelai ikatan di kepala dia, ikatan ditubuh dia tu.. Biar kita! Pegang pelahan2 badan mak kita tu, pusing dia elok2, ambik ggumpalan tanah letak pulak belakang tengkok mak kita tu. "Mak last mak hari ni mak.. Lepas dari ni aku tak tengok mak dah". Terlintas dalam hati dalam kita dok pegang mak kita tu.. Ingat sejak kita lahir, tangan mak ni yang suap dimulut kita. Ingat hari pertama kita boleh berjalan, taik, muntah kita dia la orangnya yang tak pernah tolak pun. Walau anak jahat mana pun kita, kita tetap anak dia. Dia tak pernah buang pun kita. Takkan hari mak ayah kita mati, kita tak boleh terjun dalam liang dia, pusing badan mayat dia, mengadap ke kiblat. Kalau kita ada tiga empat beradik, empat2 beradik terjun dalam. "Abang pegang belakang bang". Jangan kita dok harap dekat orang. Kita jadi anak, kita patut terjun dalam tu. Kita tak boleh baca talkin, kita naik atas, kita duduk sekejap. Dengar talkin yang terakhir untuk mak kita tu. Kita duduk kejap tepi kubur mak kita tu. Tengok macam mana ni last dah hari ni. Tak ada benda dah yang kita nak bagi dekat mak kita dah melainkan kita hanya boleh serah doa. "Ya Allah, aku angkat tangan ya Allah.. Aku redha mak aku kau ambik ya Allah.. Dia yang beranakkan aku.. Ya Allah hari ni aku tinggal dia Ya Allah, aku serah dia atas urusan mu belaka Ya Allah.. Aku tadah tangan Ya Allah.. Aku mintak sangat2 kau ampunkan dosa mak aku, tolong Ya Allah kesian mak aku Ya Allah.. Aku ni hasil didikan dari dia. Ya Allah.. Kau ampunkanlah segala dosa2 dia Ya Allah". Kawan2, kalau dosa mak sebegitu kita doa dengan Allah Taala, beruntung mak kita. InsyaAllah Allah tak tolak doa ikhlas datang dari sorang anak. Sebab tu pesanan pd kita selagi kita ada mak kita yang masih hidup.. Kawan2, buat jasa la.. Buat jasa... Pada sahabat yg dah tiada ibu atau bapa, mari kita sama sedekahkan al-fatihah buat mereka. Bagi sahabat yang lain, kita akan merasa apa yg rakan kita rasa.

PUNCA sebenar BRUCE LEE MATI !!!

                                 KEKALAHAN BRUCE LEE DENGAN SILAT MELAYU

(Sebuah cerita hakikat sebenarnya)

Bercerita mengenai seni mempertahankan diri sudah pasti ramai yang mengenali dengan nama tersohor dalam seni mempertahankan diri iaitu Bruce Lee. Bruce Lee menjadi terkenal dan tersohor di seluruh dunia dalam ilmu mempertahankan diri apabila mula berlakon dalam filem-filem.

Disaat namanya semakin terkenal, Bruce Lee telah meninggal dunia. Berita mengenai kematian Bruce Lee sangat mengejutkan dunia.

Jika kita lihat di internet, terlalu banyak cerita tentang punca kematian Bruce Lee. Jika fakta itu diperolehi dari Nusantara, selalunya cerita itu akan berkisar kekalahan Bruce Lee dengan Silat Gayong, tetapi jika fakta itu dari benua selain Nusantara dan Asia, ianya lebih kepada fakta tentang Bruce Lee dibunuh oleh isterinya sendiri. Ada juga yang mengatakan kematian Bruce Lee disebabkan beliau mengambil dadah secara berlebihan dan juga kerana sakit yang beliau alami kerana latihan fizikal yang berat serta berterusan.

Namun dalam artikel ini lebih menjurus kepada fakta yang diperolehi dari versi-versi Nusantara yang disampaikan kebanyakkannya dari ahli pesilat Gayong sendiri. Walaupun ianya mempunyai banyak versi namun jalan ceritanya tetap sama. Fakta ini tidak mempunyai sebarang pembuktian secara rasmi tetapi ianya tetap segar di setiap ingatan ahli Silat Gayong sedunia.

1. Bruce Lee bukan mati disebabkan Dicky Dzulkarnaen (pelakon Indonesia) tetapi disebabkan Mahaguru Almarhum Dato Meor Abdul Rahman (ADMAR).

2. Tahun 1973 Bruce Lee menemui Dato Meor Abdul Rahman untuk mengajak anak gayong berlakon di dalam filem terbarunya. Dato Meor Abdul Rahman menolak kerana semestinya gayong akan ditewaskan oleh kungfu (Jeet Kune Do) di dalam filem tersebut dan ini boleh menjatuhkan nama baik dan maruah Silat Gayong.

3. Tapi Bruce Lee agak angkuh kerana ingin melihat gaya dan langkah gayong dari Dato Meor Abdul Rahman. Beliau menolak pelawaan Bruce Lee sebanyak 2 kali dan kali ke-3 dipelawa Dato Meor Abdul Rahman akhirnya terus terima tetapi bersyarat iaitu mestilah dilakukan di tempat yang tertutup. (Dah macam dalam Movie Ip Man)

4. Bruce Lee banyak menggunakan kaki semasa membuat serangan ke atas Dato Meor Abdul Rahman namun dengan mudah dielak. Dato Meor Abdul Rahman membuat satu pukulan iaitu ‘kipas senandung dalam senandung’ di rusuk Bruce Lee. Pukulan itu menyebabkan Bruce Lee jatuh tersungkur.

5. Dato Meor Abdul Rahman memberikan Bruce Lee air penawar yang dibacakan doa untuk merawat kesan pukulan tersebut.

6. Selepas pulih dalam beberapa tempoh, Bruce Lee berhasrat untuk mencuba kehebatan seni mempertahankan dirinya terhadap silat. Dia pergi ke Indonesia untuk mencari Dicky Dzulkarnaen yang dikhabarkan juga cukup handal dalam silat.

7. Berita kekalahan Bruce Lee memang sudah diketahui oleh ramai mahuguru pertahankan diri termasuk Dzulkarnaen sendiri.

8. Bruce Lee sekali lagi dikalahkan apabila Dicky Dzulkarnaen menumbuk tapak kaki Bruce Lee. Tetapi kali ini tiada sebarang air penawar diberikan.

9. Dipercayai, kesan dari tumbukan itu menjadikan Bruce bertambah parah ditambah dengan kesan pukulan oleh Dato Meor Abdul Rahman sebelum ini.

10. Menurut anak muridnya (Daniel Inosanto) yang juga menyambung legasi Bruce Lee dalam mengajar Jeet Kune Do, Bruce Lee dilihat banyak membaca tentang ilmu Pencak Silat sebelum kematiannya.

11. Daniel Inosanto juga telah memasukkan seni silat dalam seni mempertahankan diri untuk diajarkan kepada anak muridnya.

Semua cerita tentang kekalahan ini tidak disebarluaskan kepada dunia kerana ingin menjaga nama baik Bruce Lee dan demi menjaga keharmonian antara pengamal seni mempertahankan diri seluruh dunia. Bagi saya sendiri, setiap seni mempertahankan diri mempunyai kelebihan masing-masing. Tidak perlu menunjukkan siapa kuat siapa lemah.


Saya juga melihat, sesetengah pengamal persilatan tidak mahu perkara ini dihebahkan kerana dalam diri mereka itu tidak mahu timbul sebarang sifat angkuh.

KREDIT: CHEGU ROSMAN (RPAD-KL)

Sunday, 27 March 2016

Disangka Demam Biasa..Rupanya Maut Menanti

Demam boleh disebabkan oleh banyak faktor ,Tetapi ada beberapa jenis demam yang mampu membawa maut jika tidak ditangani dengan baik. Ramai orang hanya bersangka demam itu akan boleh baik dalam masa beberapa hari…,walhal ramai maut kerana demam. Sekarang ini kematian kerana demam jarang terjadi tetapi itu bukan bermaksud ia tidak akan berlaku…berikut adalah bebrapa demam yang boleh membawa MAUTT !!!

1. DEMAM VIRUS
-Demam yang terjadi kerana jangkitan virus. Jenis demam ini biasanya terjadi selama sembilan hari. Jenis demam ini juga disertai dengan jangkitan pada tekak.

2. DEMAM DENGGI BERDARAH
 - Jenis demam ini mampu membawa maut. Ia berlaku kerana gigitan nyamuk yang disertai dengan rasa sakit sendi pada tubuh. Penderitanya akan mengalami demam yang sangat tinggi dan menggigil. Dalam keadaan parah, demam berdarah dapat menyebabkan pendarahan dalaman. Peratusan penghidap demam ini adalah lebih kepada membawa MAUT.

3. MALARIA
- Malaria dalah jenis demam yang disebabkan gigitan nyamuk. Demam tinggi dengan menggigil merupakan gejala khas dari malaria. Hal ini dapat mengancam jiwa hingga menjadi ganas atau mempengaruhi otak.,keadaan si pesakit akan menjadi lebih tertekan  disaat menghidapi demam ini.

4. CHICKEN GUINEA
- Demam ini sebenarnya tidak ada hubungannya dengan ayam. Ia juga merupakan infeksi virus yang dibawa oleh nyamuk.peratusan peghidap demam ini kurang membawa maut jika dibandingkan dengan malaria dan demam denggi berdarah tetapi memiliki gejala yang hampir sama.

5. TIFOID
- Tifoid adalah demam yang terjadi kerana jangkitan perut. Jika anda makan makanan atau air yang telah dijangkiti oleh bakteria tifoid anda akan mengalami demam tinggi yang disertai dengan sakit kepala dan cirit-birit parah dan juga kemungkinan berlakunya gejala muntah muntah.

6. MENINGITIS
- Meningitis adalah jenis radang otak yang mempengaruhi jaringan lunak dari sistem otak dan saraf. Demam ini boleh menyebabkan kerosakan otak dan sering disertai dengan kejang dan sakit kepala.anggita badan akan merasa lenguh2 dan kemungkinan akan meyebabkan kehilangan tenaga yang parah.

7. HIV
- Salah satu tanda awal dari jangkitan HIV adalah demam ringan tetapi terus-menerus. Keadaan ini boleh diatasi dengan mengambil ubat walaupun ia akan kembali semula. Jika anda mengalami demam ringan selama lebih seminggu, anda perlu membuat pemeriksaan HIV. Pemeriksaan ini perlu jika anda pernah terlibat dalam pengambilan narkotik dan pengamalan seks bebas.

8. JANGKITAN SALURAN KENCING

- Kadang - kadang, jangkitan saluran kencing akan menyebabkan anda mengalami demam. Ia bukan demam tinggi tetapi akan disertai dengan sakit di bahagian bawah perut dan rasa panas ketika membuang air kecil..

Friday, 25 March 2016

MISTERI TOMPOK PUTIH DI ANGKASA

Masih ingatkah kita dengan tompok-tompok putih misteri di permukaan Ceres?
Baru-baru ni, foto paling jelas telah diperolehi menerusi kapal angkasa DAWN... dan apa yang depa nampak tu.... masih misteri!
Tompok putih tu bukan sekadar satu tompokan biasa-biasa je... rupanya bila kita tengok dalam gambar tu... macam ada 'kubah' di bahagian tengah-tengah kawasan putih tu... dan kubah tu pun berselirat dengan jalur-jalur tah mende tah....
Pelik banget!
Ahli pengkaji ingatkan... lagi dekat kita dengan bende tu , maka akan terungkailah segala misteri..rupa-rupanya bertambah lagi misteri!
Salah satu teori terkini mengatakan kesan putih itu mungkin bekas hemburan cecair bergaram dari bawah permukaan Ceres ni. Jika betul, maknanya planet kerdil ni tak de la se-boring yang disangka. Mungkin banyak lagi perubahan geologi pernah dan 'sedang' berlaku!

Foto ni dirakam pada jarak 385km daripada permukaan Ceres.

KREDIT: falak

Thursday, 24 March 2016

Cinta Si Wedding Planner (mira filzah) Dilamar cinta dengan peminat

sekadar hiasan
PELAKON baharu Mira Filzah yang mendapat perhatian dikalangan peminat seni tanah air kerana bakat serta kecantikannya mengaku ada pem
inat sanggup menghantar resume untuk meminangnya.
Menurut Mira, ada kalangan peminatnya di laman sosial Instagram cuba memikatnya dan ingin meminangnya secara serius.
 "Ada yang cuba mengurat. Dalam emel pun ada.
 "Sehinggakan ada yang betul nak meminang secara serius dan memberikan resume tunjukkan dia kerja apa. Namun semua saya anggap perkara biasa mungkin kerana dikenali," katanya dipetik portal Roti Kaya.
Tambah wanita berusia 23 tahun ini lagi, dia tidak mempunyai masa untuk bercinta kerana sibuk serta mahu fokus dengan kerjayanya itu.
 Mira Filzah yang mula popular selepas membintangi drama Cinta Si Wedding Planner bersama pelakon Adi Putra turut tercalon sebagai finalis bagi kategori Artis Baharu Wanita Popular, Anugerah Bintang Popular.

sumber:sinar harian

Politik malaysia semakin jahat

Aku singah disebuah kedai makan ..dan aku oder makanan..,Suka tengok..perniagaan kedai makan yg diusahakan oleh org islam ..juga dikunjungi oleh orang bukan islam...ramai pulak tu.kita hormat mereka..mereka pun hormat kita.ini lah yg kita mahu...,tpi ada sebilangan dari kita sendiri yg kadang2 bertindak tak pakai otak. yang sebenarnya politik ini yg memecahkan kita,tengok jela skrg..macam2 berlaku..dalam politik ada duri yg berjalan dalam daging.,politik sekarang bukan politik yang baik..politik sekarang seperti memecahkan kaum..,yang sana burukan situ..yang situ burukan sini,saling menuding jari..., sebab tu saya cukup benci dengan pollitik sekarang ni,kita dipermainkan oleh pemimpin yang MEREBUT KUASA ..rakyat yang tak bijak pulak hanya mengikut seperti ekor yang terlekat kat punggung,

KHAWIN bukan senang !!! ( LEPAS BERAK TAK RETI FLUSHH )

Pesanan buat yang belum kahwin..

kita hanya akan benar-benar mengenali seseorang SETELAH KAHWIN dengannya, tidur sebantal, makan sepinggan, duduk sebumbung. Baru tahu masa itu dia tidur berdengkur, baru tahu rupanya jenis lepas berak tak reti flush, baru tahu cepat stress kalau ada masalah.. baru tahu pemarah apabila ditegur.. baru tahu.. baru tahu..
Bercinta walaupun  10 tahun, gayut tiap2 malam, dating tiap2 hari BELUM CUKUP untuk mengenali seseorang.
Kahwin bukan hanya tentang dating halal, snap gambar romantik dapat konvo sama2, boleh pegang2 tangan, boleh makan bersuap, semua yang sweet2 manis2 (sampai diabetes katanyaaa), everything goes smooth all the time & live happily ever after.
Kalau kamu lihat yang INDAH-INDAH daripada kawan yang baru kahwin.. itu semuanya hanya apa yang dia mahu perlihatkan kepada dunia.. realitinya susah payah perit air mata yang disembunyikan.. siapa yang tahu?
Kita hidup di alam realiti, bukan fantasi. Jangan hanya berangan yang indah2 tanpa memikirkan AMANAH dan TANGGUNGJAWAB yang bakal dipersoalkan.
Alasan sudah kenal lama sangat atau untuk 'elak maksiat' saja TIDAK CUKUP untuk kahwin segera. Sebab jika masa bujang gunakan alasan kahwin untuk pelihara maruah bagaimana kamu yakin kamu dapat menjaga maruah selepas nikah?
Kalau sebelum kahwin tidak mampu bersabar atau bertahan dengan ujian yang kecil/sedikit, bagaimana kamu jangkakan untuk bersabar dan bertahan dengan ujian yang besar/banyak selepas berkahwin?
Bersediakah kamu.. pulang kerja penat, lapar, mengantuk tetapi BERSABAR apabila isteri tak masak sebab alahan mengandung/anak meragam.. bolehkah kamu TETAP TERSENYUM, menyinsing lengan memasak di dapur kemudian menyuapkan makanan ke mulut isteri kamu yang juga lapar, urus kencing berak & mandikan anak-anak untuk beri isteri ruang untuk dirinya? Basuh, lipat baju yang menimbun? Atau kamu akan sengaja pulang lewat sebab mahu lari dari menjaga anak-anak & makan sahaja di luar?
Yang perempuan sudah bersediakah untuk mentaati seorang lelaki yang baru hadir dalam hidup, bersediakah menanggung jerit perih alahan mengandung, sakit bersalin, berpantang, realiti anak mahu mengempeng berjam-jam sampai badan menggigil lapar & lesu yang amat? You are giving your life for your children. JANGAN MIMPI hendak makan, mandi, tidur dengan aman selagi anak masih kecil..
Apabila kamu membentak marahkan orang tua.. kenapa susahkan orang nak kahwin.. padahal kamu tidak sedar. Ibubapa sedang mendidik kamu bahawa kehidupan selepas kahwin itu BUKAN MUDAH sebab itu mereka mahu kamu berdikari sekurang-kurangnya cuba hadapi susah sendiri tanpa harapkan orang lain sebab kahwin memang senang tetapi menjadi ketua keluarga & ibu rumahtangga itu tidak mudah!
Tak sedikit yang rumahtangganya runtuh disebabkan masalah KEWANGAN, TIDAK FAHAM & TIDAK MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB, TIADA KEPERCAYAAN, PERSEFAHAMAN dan lain2, walaupun asalnya perkahwinan itu diawali atas dasar cinta yang mendalam.
Malangnya kita hanya menyedari setelah kahwin.. Untuk menjayakan hidup berumahtangga.. Cinta saja tak cukup rupanya.. barulah kita sedar quote 'rezeki setelah nikah' itu perlu diusahakan & disertakan dengan ujian bukannya terus bergolek masuk dalam mulut.


Cuma ketika itu baru kita sedar.. betul apa mak ayah kata... "cinta saja tidak cukup....

Wednesday, 23 March 2016

KEANGGUNGAN BANGSA JOHOR !!


 Hari ini negeri johor cuti sempena hari keputeraan sultan johor yang disayangi rakyat..,sultan yang banyak memberi impak kejayaan pada negeri johor dan bangsa johor..,siapakah bangsa johor? bangsa johor adalah bangsa yang terdiri dari pelbagai kaum di negeri johor..diantaranya adalah sperti kaum melayu,cina,india,kaum asli,dan lain2 kaum yang bersama sama di negeri johor ini.sultan yang dikasihi sering kali meperingatkan bahawa kita semua adalah bangsa johor perlu lah hidup aman makmur sentosa bersama2 di negeri ini,baginda amat mementingkan kestabilan rakyat dalam hidup bersama sama di negeri johor ini.sehinggakan sultan pernah bertitah bahawa sesiapa yang ada sifat perkauman ...sila keluar dari negeri johor!!! ,negeri johor adalah negeri yang pesat membangun...ekonomi yang bagus disamping kehidupan rakyat yang bersama sama memacu kejayaan di negeri johor ni,bangsa johor takkan mengancau kalau tak dikacau.bangsa johor baik baik semuanya...,datanglah ke negeri johor.bola?? ye disini juga lahirnya sebuah pasukan yang begelar juara asia.



P/S:Sempena hari keputeraan sultan johor,sultan telah kurniakan RM500JUTA untuk program rumah mampu milik johor...alhamdulilah...

Tuesday, 22 March 2016

Kita tak boleh halang orang daripada pergi dari hidup kita..


"Kita tak boleh halang orang daripada pergi dari hidup kita. Yang kita boleh lakukan, adalah menghargai mereka sebaik mungkin ketika mereka masih berada di sisi. Dan sesudah mereka pergi, tugas kita bukan untuk menyesali apa yang dah jadi, bukan untuk menyalahkan, bukan untuk tertinggal di masa lalu sebaliknya teruskan hidup juga dan bina perasaan lain dengan manusia lain."
"Ada yang ada dalam tangan kita, ada yang tidak. Semua tu bersebab, kan? Ada perkara yang kekal pada kita, ada perkara yang tak. Dan yang tak kekal tu, mungkin, sebab tak baik untuk kita."
"Tak semua perkara yang kita ingat kita layak terima, kita boleh terima. Ada sebabnya kenapa kita tak dapat apa yang kita ingat kita layak dapat. Dan apabila perkara itu berlaku, apabila kita tak dapat apa yang kita impikan, kita kena fikir sebab dan hikmah di sebalik apa yang berlaku bukannya menyalahkan sesiapa, bukannya menyalahkan takdir."


CINTA SELEPAS NIKAH

Monday, 21 March 2016

KIAMAT makin hampir bila selalu AL HARJU !!!

                                           MEREBAKNYA "AL HARJU" - PEMBUNUHAN

Gambar sekadar hiasan

Semakin dekat dengan hari kiamat, dunia akan semakin banyak fitnah.
Salah satu fitnah yang disebutkan Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam adalah "Al Harju". Demikianlah yang terjadi pada zaman sekarang, nyawa manusia dianggap tidak berharga lagi, ramai orang yang tidak bersalah menjadi mangsa pembunuhan.Dari Abu Hurairah radiallahu 'anhu, Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda ;“Tidak akan terjadi hari kiamat sehingga terjadi harta yang melimpah, beragam fitnah muncul dan Al Harju merebak.”Mereka berkata, “Apa yang dimaksud dengan Al Harju wahai Rasulullah?”
Baginda bersabda, “Pembunuhan. Pembunuhan. Pembunuhan.” Tiga kali.
- Hadith Riwayat Ibnu Majah -
Dalam hadis lain, sebahagian kaum bertanya, “Ya Rasulullah, apakah pada hari itu kami masih mempunyai akal?”
Maka Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam menjawab,
“Tidak, bahkan akan dicabut akal kebanyakan orang pada zaman-zaman itu, kemudian yang ada adalah manusia yang seperti debu bertebaran ditiup angin dalam keadaan tidak mempunyai akal.”


- Hadith Riwayat Ibnu Majah dan Imam Ahmad -