Sunday 27 March 2016

Disangka Demam Biasa..Rupanya Maut Menanti

Demam boleh disebabkan oleh banyak faktor ,Tetapi ada beberapa jenis demam yang mampu membawa maut jika tidak ditangani dengan baik. Ramai orang hanya bersangka demam itu akan boleh baik dalam masa beberapa hari…,walhal ramai maut kerana demam. Sekarang ini kematian kerana demam jarang terjadi tetapi itu bukan bermaksud ia tidak akan berlaku…berikut adalah bebrapa demam yang boleh membawa MAUTT !!!

1. DEMAM VIRUS
-Demam yang terjadi kerana jangkitan virus. Jenis demam ini biasanya terjadi selama sembilan hari. Jenis demam ini juga disertai dengan jangkitan pada tekak.

2. DEMAM DENGGI BERDARAH
 - Jenis demam ini mampu membawa maut. Ia berlaku kerana gigitan nyamuk yang disertai dengan rasa sakit sendi pada tubuh. Penderitanya akan mengalami demam yang sangat tinggi dan menggigil. Dalam keadaan parah, demam berdarah dapat menyebabkan pendarahan dalaman. Peratusan penghidap demam ini adalah lebih kepada membawa MAUT.

3. MALARIA
- Malaria dalah jenis demam yang disebabkan gigitan nyamuk. Demam tinggi dengan menggigil merupakan gejala khas dari malaria. Hal ini dapat mengancam jiwa hingga menjadi ganas atau mempengaruhi otak.,keadaan si pesakit akan menjadi lebih tertekan  disaat menghidapi demam ini.

4. CHICKEN GUINEA
- Demam ini sebenarnya tidak ada hubungannya dengan ayam. Ia juga merupakan infeksi virus yang dibawa oleh nyamuk.peratusan peghidap demam ini kurang membawa maut jika dibandingkan dengan malaria dan demam denggi berdarah tetapi memiliki gejala yang hampir sama.

5. TIFOID
- Tifoid adalah demam yang terjadi kerana jangkitan perut. Jika anda makan makanan atau air yang telah dijangkiti oleh bakteria tifoid anda akan mengalami demam tinggi yang disertai dengan sakit kepala dan cirit-birit parah dan juga kemungkinan berlakunya gejala muntah muntah.

6. MENINGITIS
- Meningitis adalah jenis radang otak yang mempengaruhi jaringan lunak dari sistem otak dan saraf. Demam ini boleh menyebabkan kerosakan otak dan sering disertai dengan kejang dan sakit kepala.anggita badan akan merasa lenguh2 dan kemungkinan akan meyebabkan kehilangan tenaga yang parah.

7. HIV
- Salah satu tanda awal dari jangkitan HIV adalah demam ringan tetapi terus-menerus. Keadaan ini boleh diatasi dengan mengambil ubat walaupun ia akan kembali semula. Jika anda mengalami demam ringan selama lebih seminggu, anda perlu membuat pemeriksaan HIV. Pemeriksaan ini perlu jika anda pernah terlibat dalam pengambilan narkotik dan pengamalan seks bebas.

8. JANGKITAN SALURAN KENCING

- Kadang - kadang, jangkitan saluran kencing akan menyebabkan anda mengalami demam. Ia bukan demam tinggi tetapi akan disertai dengan sakit di bahagian bawah perut dan rasa panas ketika membuang air kecil..

No comments:

Post a Comment