Tuesday, 29 March 2016

BAKAL AYAH MERTUA..100k ke..atau Senaskah Alquran???





Kisah ini adalah kisah benar  cerita dari  seorang rakan yang saya ingin kongsikan …,ada suatu masa dia diuji dengan diberi pilihan diantara dunia dan akhirat…..pekara dunia dan akhirat yang diberi pilihan adalah….DIANTARA RM 100RIBU DAN SENASKAH ALQURAN…,yang mana satu pilihan yang perlu dia buat,,soalnya pilihan ini datang dari keluarga bakal mertua dia yang menyuruh dia membuat pilihan…sama ada dia nak pilih duit semata mata didunia..ataupun pilih alquran yang jelas membawa banyak kebaikan mahupun didunia ataupun diakhirat…hati mana yang boleh tahan bila lihat duit sebegitu untuk dia ambil dan simpan dalam poket..tapi dalam masa yang sama dia pun tahu tuntutan agama tentang alquran…,dia minta tempoh masa untuk dia pikirkan agar apa pilihan yang akan dia  buat itu katanya pada bakal keluarga mertua …lantas itu keluarga bakal mertua dia setuju dan beri masa tiga hari….,pulanglah si kawan sya itu dirumah…,2 hari berlalu ..hatinya gusar sambil memikirkan apa sebenarnya yang dia sedang diuji oleh keluarga bakal mertua dia itu……..malam itu dia tidur..sebelum dia tidur dia amik wudhu…dan terus berlalu tidur..,dia bermimpi  …ada seorang lelaki katanya muka macam aku hahahah…gelak jela dengar,lelaki itu kata jawapan itu ada pada aku….,terus lelaki itu hilang…,esok nya dia cerita kat aku apa mimpi dia dengan harapan aku dapat memberi jawapan seperti kata lelaki yg menyerupai aku….dia Tanya…aku pun ,hahhhhhhhhhh….nak ckp apa ni ye,tah mcm mna datang satu idea….hahh oklah kau pilih duit je…,dia Tanya kenapa?kauuu pilih duit…kau dapat beli apa saja dengan duit tu…kau dapat duit..bukan saja senaskah alquran.tapi “masjid untuk diri kau”  pun kau boleh bangunkan..dan bernaskah naskah alquran kau boleh beli ..terdiam kawan aku tu bila aku cakap mcm tu….sekali gus dia faham apa sebenarnya  ttg pekara yang diuji bakal keluarga mertua dia itu….hari yang ditunggu dah pun tiba….dia pun jumpa dengan bakal keluarga mertua dia itu..seperti mananya sebelum ini…didepan dia ada duit 100k dan senaskah alquran……,bila di suruh buat pilihan,kawan aku terus amik 100k itu dan masuk dalam poket…,terbangun bakal isteri dia melihat pekara itu..,bakal bapa mertua hanya tunduk………….,tapi kawan aku pegang tangan orang tua itu,dikatanya…ayah….,senaskah alquran hanyalah itu senaskah,aku baca aku dalami hanya untuk aku seorang…kalaulah aku dapat pahala..aku dan ayah yang memberi  sja yang akan rasa pahala itu…tapi ayah,jika aku ambil 100 ribu ini….aku bukan saja mampu memiliki senaskah alquran..aku juga mampu memiliki banyak alquran dan aku boleh sedekahkan pada yang memerlukan..pahala itu bukan saja dari aku…tapi setiap orang yang membaca yang gunakan ilmu dari  alquran yang aku sedekahkan …pahala itu akan juga kita dpat merasa…jika ilmu itu diturunkan …kita juga masih dapat pahala…..,ayah juga dapat pahala…dengan ini juga aku perolehi duit untuk aku bangunkan masjid aku…terima kasih ayah,bakal mertua dia itu…tercengang dengan  penjelasan dari bakal menantu dia itu….,dan ayahnya berkata..wahai anakku…terima kasih pada kamu…kerana kamu da sedarkan aku ttg pekara ini…betul kata kamu..,dan aku ikhlaskan halalkan duit 100ribu ini untuk kamu…..,waaaaaaaaaaaaaa power tuuu kawan aku,hahahah ,,bakal isteri dia pun ckp..ehh bijakk abang ni kan….heheheheh..cehh aku punya idea hahahha,takpelah,,,janji kawan aku tu bahagia…aku je tak kawin2 lagi…tah lahhh sedihnya waaaaaaaaaaa hahahahaha.



No comments:

Post a comment